UDEN – Liefhebber van exclusieve whisky of onbekende pareltjes? Dan is de kans groot dat je bij de dranken van Lieke en Maurice van Vliet uitkomt. De twee runnen vanuit ’t Klooster in de Udense Kapelstraat drankimportbedrijf Salud Distribution. En met succes.
Waar de foto voor bij het verhaal gemaakt moet worden, is nog best even een vraag. Het uit 1882 afkomstige pand in de Udense Kapelstraat heeft door de grootte en inrichting heel wat fotogenieke plekken. Zo is er een speciale bar, inclusief pronkstukken uit de collectie van de drankimporteurs, een tuin met een groot Jezus-beeld, een ruime keuken en dito voorkamer.
Tot een paar jaar geleden was het indrukwekkende pand nog een hotel en restaurant. Nu gebruiken de twee eigenaren van Salud Distribution het als woning en kantoor. ,,We hebben dit helemaal naar eigen smaak ingericht. En klaar zijn we nog lang niet’’, vertelt mede-eigenaar Lieke van Vliet (34), die het bedrijf met haar man Maurice (39) runt. Lieke is verantwoordelijk voor de marketing en key-accounts, Maurice (39) voor de zakelijke ontwikkeling en het managen van hun andere bedrijven.
Salud Distrubition is een drankimportbedrijf dat zich richt op de Nederlandse markt. Ze hebben ook een Oostenrijkse tak, maar Salud richt zich puur op Nederland. Het bedrijf verkoopt zo’n twintig dranken. Onder andere populaire rum en gin, maar ook wodka en whisky, en dan vooral labels die hier nog niet zo bekend zijn. ,,Dus bijvoorbeeld geen bekende Schotse, maar exclusieve Japanse. Die zijn in opkomst, heel goed én hebben een verhaal. Dat vinden we leuk’’, vertelt Van Vliet bedreven.
,,Het is onze taak om die drankmerken groot te maken. Dat doen we door beurzen te bezoeken, maar ook door creatief bezig te zijn. Zo organiseren we digitale en fysieke proeverijen, maar ook drankbingo’s voor slijterijen en barkeepers. Zo brengen we onze dranken op een leuke manier onder de aandacht, in de hoop ze te verkopen.’’
Het motto van het bedrijf is ‘drink less, drink better’. Dat betekent dat ze niet per se mikken op een publiek dat veel en goedkope dranken drinkt, maar juist de tijd neemt om te genieten van een kwalitatief hoogstaand merk en daar dan minder van neemt. ,,Dat vinden we echt belangrijk. Ook zijn onze dranken niet overal te koop’’, geeft Van Vliet aan, die uit de echte Udense familie Van Cuijk komt. Haar broer en vader voetbalden in het eerste elftal van UDI’19.
,,In Uden zijn onze merken te koop bij restaurants als Oonivo, Jambon en Wijnhuis Uden. En ’t Zusje verkoopt hun eigen gin, door ons ontwikkeld. In de rest van het land zijn de flessen onder andere te vinden bij slijters en hotels als het Krasnapolsky in Amsterdam.’’
Het bedrijf startte drie jaar geleden en zit flink in de lift. In 2020 werden zo’n 150.000 flessen drank verkocht, een aantal dat ze in augustus van dit jaar al bereikten. Het bedrijf heeft zeven man personeel in dienst, maar kan wel wat extra handen gebruiken. En dat ondanks de coronacrisis. ,,Daar hebben we weinig last van gehad. Het geld dat mensen niet uitgaven in restaurants toen ze gesloten waren, stopten ze vaker in een goede fles drank voor thuis waar ze het gezellig maakten. Het loopt als een malle’’, vertelt ze lachend.
Geschikte labels om te verkopen vinden de werknemers zelf, maar ze krijgen ook veel berichten van drankmerken met de vraag of ze interesse hebben om hun merk te verkopen. Soms krijgen ze wel tientallen van die verzoeken per week. ,,De meeste van die berichten negeren we omdat het niet bij ons past, maar het zegt wel iets over wat we doen. We doen het goed, mensen weten ons te vinden.”
Het samenwerken met haar man loopt goed, vertelt de Udense. ,,We botsen nooit. Wel is het zo dat we veel werken. ’s Avonds zitten we regelmatig nog met onze laptops op schoot. In onze vrije tijd is het soms lastig om niet over werk te praten. En dan hebben we ook nog vier kleine kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar, dus het is druk. Door corona zijn we wel veel thuis en gaat veel via Zoom. En dat proberen we in de toekomst ook zo te houden.’’
Over werk hoeven de twee en hun personeel nu niet te klagen en dat zien ze in de toekomst ook niet veranderen. Toekomstdoelen hebben ze wel. Zo ziet het echtpaar kansen, vooral op online vlak. ,,Op sociale media willen we onze producten meer onder de aandacht brengen. Door het maken van luchtige, grappige filmpjes, niet te serieus. Ook hopen we van sommige drankmerken een lifestyle-merk te maken. We hebben al t-shirts waarop die merken staan, die je heel casual kunt dragen. In grote steden als Amsterdam gebeurt dat al. Dat is heel tof om te zien.
Bron: Brabants Dagblad